A DIGI Communications NV, utalva a Hatóság március 26-án tett bejelentésére közli, hogy tisztességtelennek tartja, és vitatja a Hatóság döntését az 5G frekvenciák-árverési eljárásának gyorsított lebonyolításáról, amellyel figyelmen kívül hagyta a DIGI Communications NV árverési eljárásban való részvételét elutasító 2019. szeptemberi döntéssel szemben előterjesztett jogorvoslati kérelmét.

"Nagyon csalódottak vagyunk, hogy a Hatóság úgy döntött, hogy végigviszi ezt a vitatható árverési eljárást. A DIGI Csoport a bíróságon kezdeményezte az eljárás felfüggesztését a bíróság jogerős döntésének meghozataláig, és e kérelemről a mai napig nem született végleges döntés. Álláspontunk szerint a Hatóság jogorvoslati kérelmünket figyelmen kívül hagyó eljárása nem egyeztethető össze azon küldetésével, hogy biztosítsa a hatékony verseny feltételeit a távközlési piacon, amely végső soron a fogyasztók és felhasználók érdekeit szolgálná"- mondta Serghei Bulgac, a DIGI Communications NV vezérigazgatója.

A DIGI Csoport úgy véli, hogy a verseny korlátozása, és a negyedik mobilszolgáltatónak a frekvenciaspektrumokhoz való hozzáférésének megakadályozása révén a Hatóság drasztikusan rontja a magyar fogyasztók esélyeit arra, hogy versenyképes áron vehessenek igénybe alapvető szolgáltatásokat. Az Európai Bizottság által az EU-országokban alkalmazott mobil internet tarifákról 2019-ben közölt tanulmány szerint Magyarország azon országok közé tartozik, amelyekben a mobil adatszolgáltatáshoz való hozzáférés a legdrágább Európában*. A magyar fogyasztók sokkal magasabb díjakat fizetnek, mint a fejlett piacokon, például Ausztriában, Németországban, az Egyesült Királyságban vagy Franciaországban. Nem túlzás kijelenteni, hogy ezzel a döntéssel a Hatóság az utóbbi években követett stratégia folytatása mellett döntött, amellyel megakadályozzák az új versenytársak megjelenését a hang- és mobil adatátviteli szolgáltatások piacán. Ennek eredményeképpen az elkövetkező 15 évben sajnos továbbra is a magyar állampolgárok fizethetik majd a legmagasabb árakat Európában az alapvető mobilkommunikációs szolgáltatásokért.

A hatékony verseny hiányának és a magas fogyasztói áraknak köszönhetően az elmúlt években Magyarország az utolsó helyre került Európában a mobil internet-szolgáltatások elterjedtsége tekintetében**, és ezen a téren sajnos a jövőben sem várható változás. A közelmúltban tapasztalhattuk, hogy mennyire fontosak a modern kommunikáció eszközei, és hogy ezek a szolgáltatások miként segítenek kapcsolatot tartani a szeretteinkkel. Megdöbbentő azonban azt látni, hogy a fogyasztóknak csak 60%-a fér hozzá mobil internethez Magyarországon***. Tekintettel arra, hogy a lakosság 40%-a nem tudja megfizetni a jelenleg használatban lévő 2G / 3G / 4G frekvenciaspektrumokon nyújtott mobil internet szolgáltatásokat sem, érthetetlen számunkra, hogy miért döntött úgy a Hatóság, hogy kizár egy új szolgáltatót, majd jogorvoslati kérelmének elbírálását sem kivárva, a fogyasztói érdekeket figyelmen kívül hagyva egy gyorsított eljárásban oszt el új frekvenciasávokat a következő 15 évre az 5G spektrumokban. 
Tekintettel az Európában jelenleg kialakult helyzetre, amikor az elektronikus hírközlési szolgáltatások a lakosság számos csoportjának létfontosságúvá váltak, és a fogyasztóknak könnyű és megfizethető hozzáférésre van szükségük ezekhez a szolgáltatásokhoz, a Hatóság döntése az eljárás gyorsított lebonyolításáról ellentétes a közérdekkel.

Ebben a helyzetben társaságunk még a korábbiaknál is eltökéltebb abban, hogy folytassa a jogi eljárást, amelyben az aukcióról történt tisztességtelen kizárását vitatja mind a fogyasztók, mind a piac érdekében, hiszen mindenkinek jogos elvárása, hogy megfizethető mobilkommunikációs szolgáltatásokhoz férhessen hozzá.

A nehézségek, amelyeket ki kell állnunk, és amelyekkel várhatóan a jövőben is szembesülnünk kell majd, nem akadályozzák meg társaságunkat a mobilszolgáltatások továbbfejlesztésében, ügyfeleinknek pedig garantáljuk, hogy mindig hűek maradunk az elveinkhez.

A fentiek alapján, figyelembe véve a tisztességes, átlátható, a törvény és a fogyasztói érdekek tiszteletben tartása mellett zajló frekvenciaértékesítéshez fűződő közérdeket, a DIGI Csoport ezúton is felkéri a Hatóságot, hogy vonja vissza az árverési eljárás március 26-án bejelentett eredményét, és olyan módon folytassa le az eljárást, amellyel megvalósítja a feladatkörét, mint független piaci szabályozó szerv.


A Digi Communications N.V.-ről

A Digi Communications N.V. az elektronikus hírközlési szolgáltató, az RCS & RDS anyavállalata, az internet piac, a fizetős tv és a konvergáló szolgáltatások vezetője Romániában, mely Magyarországon, Spanyolországban és Olaszországban is tevékenységeket folytat. A több mint 27 évvel ezelőtt alapított társaság szinte teljes egészében a régió legmodernebb (legkorszerűbb) és legszélesebb körű optikai szálhálózatával rendelkezik, elérve 8,2 millió otthont Romániában és Magyarországon (2019. szeptember).

A Digi a legolcsóbb elektronikus hírközlési szolgáltatásokat hozza piacra, mind a vezetékes, mind a mobilkommunikáció területén. Az idő múlásával ez a versenyelőny több millió vásárló előnyére vált, akik így gyorsabb és olcsóbb hozzáférést kaptak kiváló minőségű szolgáltatásokhoz. Romániában a Digi csoport a helyi üzleti környezetben jelenleg a legnagyobb magánmunkáltató, körülbelül 13 000 alkalmazottal (16 500 minden piacon, ahol működik).

A Digi csoport multimédiás tartalma a következő TV-csatornákból áll: Digi4K, az első ULTRA HD minőségben sugárzott televízió Romániában, Digi 24, DigiSport 1, 2, 3, 4 Film Now (fizetős televízió), Digi World, Digi Animal World, Digi Life, UTV, Music Channel és Hit Music Channel; valamint a következő rádióállomásokból: Digi FM, ProFM, Dance FM, Chill FM; és a DigiOnline égisze alatt összegyűlt online kommunikációs platformokból.

DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. a DIGI Communication N. V. magyar leányvállalata mely saját mobiltelefon szolgáltatását 2019 májusában indította el. A mobilkommunikáció elérhető azokon a területeken, ahol a lefedettség előrehaladott állapotban van, a lefedettségi térkép pedig a digi.hu oldalon tekinthető meg.

A DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. az egyik kiemelkedő vezető szolgáltató Magyarországon, vezető szerepet tölt be a kábeltelevíziós szolgáltatások szegmensében (30%-os piaci részesedéssel), a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szerint is (NMHH, november 2019). A szolgáltató 1998 óta van jelen Magyarországon, szerteágazó szolgáltatási portfólióval, ez magába foglalja a vezetékes szolgáltatásokat (kábeltelevízió, vezetékes internetszolgáltatás, vezetékes telefonszolgáltatás), valamint a mobilszolgáltatásokat is (mobiltelefon és mobilinternet), és nem utolsó sorban a műholdas szolgáltatást is (közvetlenül az otthonokba -DTH).

[*] https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=63954

[**] https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=59993

[***] https://www.ksh.hu/docs/eng/xstadat/xstadat_infra/e_oni003.html

https://www.ksh.hu/docs/eng/xstadat/xstadat_infra/e_onp008a.html